Saturday, January 5, 2008

Tahun baru 2008

Pada malam 31 Disember 2007, seperti kebiasaan yang telah diamalkan di negara kita, berduyun-duyun masyarakat berkumpul di pusat bandar Kuala Lumpur bagi menyambut kehadiran tahun 2008. rata-rata mereka yang keluar pada malam tersebut adalah mereka yang dikategorikan sebagai pemuda dan remaja.

adalah menjadi satu tanda tanya kepada aku adakah ini yang dikatakan budaya rakyat malaysia? ketika para pencinta keadilan dan demokrasi berdemonstrasi, seluruh pemimpin umno menyatakan "ini bukan budaya kita". tapi ketika rakyat jelata pemimpin umno bersuka-ria membuang masa pada malam tahun baru, nah, tiada seorang pun pemimpin umno mengatakan ini bukan budaya kita. mungkin sememangnya bagi umno dan sekutunya budaya hedonisme adalah budaya terpenting dan wajib dipertahankan. tak kasihankah mereka pada rakyat jelata mereka yang disogokkan dengan banyak hiburan yang akhirnya menghilangkan budaya ilmu. tidak risaukan mereka akan masa hadapan negara kerana golongan remaja inilah yang bakal menjadi pengganti-pengganti mereka? ataupun memang mereka merancang untuk berkuasa sampai tua(walaupun memang dah tua dah sekarang)

seorang kawan aku pernah menyatakan satu cadangan kepada seorang menteri yang memalukan negara kita di al-jazeera dengan nama glamour dia zam bahawa perlu bagi kerajaan mengurangkan rancangan yang berbentuk hiburan di televisyen, rancangan2 realiti televisyen dan sebagainya. malah dia turut mencadangkan agar rancangan realiti tv ini ditukar coraknya kepada yang berbentuk mendidik dan perbanyakkannya spt the apprentice dsb. tetapi jawapan yang diterima memang agak mengecewakan. zam telah melabelkan rakanku ini sebagai jumud, tak keluar dari kepompong, malah zam telah secara directly menghina orang-orang yang memakai jubah dan serban (ape kene-mengena dengan tv pun aku tak tau).


vs





aku belajar usul fiqh yang meletakkan kaedah sadd dharai' iaitu menutup jalan2 uang menghala kepada darurat. apa yang diminta oleh rakanku tadi bukanlah mengharamkan terus program2 hiburan. sebaliknya beliau mencadangkan agar dapat dikurangkan serta diberi suntikan baru kepada rancangan bersifat mendidik minda masyarakat. benarlah telahan aku selama ini, memang umno tidak mahu golongan remaja menjadi kritis supaya periuk nasi mereka dan kroni-kroni mereka terjaga. andai golongan remaja ini kritis, maka mereka akan mula rasa tidak selamat. apa yang dicadangkan bukanlah tidak boleh dibuat. cuma mereka ini tidak ada satu kesungguhan. bukannya kita menolak hiburan, tetapi kita mengawal hiburan daripada menjadi melampau. kuasa sudah ada di tangan, tapi kesungguhan tidak ada.

ayuh mahasiswa, penulis bukanlah prejudis terhadap hiburan. memang tidak ada salahnya kita berhibur. tapi batas-batasnya perlulah dijaga. setiap tahun di dada2 akhbar kerajaan sendiri mendedahkan pagi tahun baru, pasti sampah-sarap bertaburan. bagaimanakah berjayanya umno dalam mendidik masyarakatnya supaya bermentaliti atau mempunyai minda kelas pertama? baru di sudut kebersihan. berapa ramaikah pula ketika orang menyambuk malam tahun baru or malam merdeka, mereka pun menyambut malam tersebut dengan berdua-duaan sesama bukan mahram di taman2, atau tempat2 gelap. takde la pulak polis n FRU dikerahkan turut sama memastikan perkara maksiat ini tak berlaku. awas! jika anda merupakan seorang ibu atau bapa, mungkin anak anda juga terlibat dalam perkara ini. islam hadharinya kita sehingga semakin meningkatnya kes zina, khalwat, murtad dsb.

segala kebobrokan pemimpin umno telah terserlah. mengapa kita sebagai mahasiswa mengambil langkah tidak mahu mencampuri urusan polituk. bukankah kita juga adalah rakyat? bukankah kita juga adalah pelanggan kepada kerajaan? adakah dasar-dasar kerajaan tidak kena atas batang hidung kita. bangkit mahasiswa. kita ada peranan dalam pembangunan negara. salam perjuangan